Händelsehorisonter

Vad menar jag med händelsehorisont?

Tänk dig att du befinner dig i en madrasserad isoleringscell.
Utanför din dörr serveras allehanda läckerheter, själv har du inte sett en matbit på tre dagar.

Du känner dig inte särskilt avundsjuk på gourmeterna därutanför, eftersom du inte vet om något annat än din egen lilla cell.
Informationen om matfesten når dig inte helt enkelt.
Du befinner dig bortom händelsens horisont.

Nu öppnar en skadeglad fångvaktare dörren, och du hör glada skratt, och ser grillade kycklingar kastas genom luften – du befinner dig inom händelsens horisont.

Nu förstår du vad jag menar med händelsehorisont...

Det krävs ett medium för att vidarebefordra information om att något har hänt eller händer just nu.
Det kan vara ljudvågor, ljusvågor, doftpartiklar, och så vidare, det vill säga, du befinner dig så pass i närheten av händelsen att du kan förnimma den med dina egna sinnen. Kanske är du mitt i själva händelsen...

Mediet kan också vara en person som berättar för dig om händelsen, eller en medvetslös människa som genom sin blotta uppenbarelse berättar för dig att något måste ha hänt.
Eller kanske får du informationen genom radio, teve, tidningar, internet, telefonsamtal... ja, media finns det gott om.




Vad har nu allt detta med skrivande att göra?

Ibland är det intressant att endast läsaren är den som ser helheten, inget medium finns som upplyser en viss karaktär om vad som pågår i ett annat rum / pågick i ett annat rum / pågick i detta rum / planeras att pågå i detta rum / planeras att pågå i annat rum...
Läsaren blir ett stumt medium... eftersom läsaren ju inte kan skrika in i texten och förklara för den oupplyste karaktären om vad som händer och sker utanför dennes horisont.

Detta skapar en frustration hos den stackars läsaren, som ivrigt kommer att bläddra vidare för att se om den oupplyste är för evigt dömd till ovetskap.

Den mest klassiska varianten är förstås att läsaren står utan kunskap om vad som egentligen pågår... Även detta driver vår läsare framåt i texten – obesvarade frågor skapar samma typ av frustration som vi talade om ovan, och frustration är jobbigt som alla vet, och enda boten är att läsa vidare :-)

Ja, händelsehorisonternas betydelse kan inte överskattas, och de spelar en central roll i alla intriger.








Vill Du länka till just den här sidan från din egen sajt eller blogg? Klicka här!

Läs min E-bok :-)

Resurser

Skrivtips

Om prosa och poesi

Sidvändande krafter

Krydda med omoral

Bra att veta om din läsare

Att skriva en roman

Om Författartips.se

Författartips´ Skrivtävlingar